Ingyenes szállítás 109081,89 Ft feletti megrendelés esetén. DHL Express kiküldés lehetséges.
Jordan Trail - egy kicsit extrémebb túrázás

...és hogy mit ne felejtsünk el bepakolni a sivatagba

Mi a 68travelnél időnként letérünk a megszokott utazási és túraútvonalakról.

Mint például most, amikor Jordániába indultunk.

Igen, ott volt a klasszikus - úszni a Holt-tengerben, és megpróbáltunk hason úszni benne. Mindenkinek ajánlom, hogy próbálja ki, de hozzánk hasonlóan ön is rá fog jönni, hogy egyszerűen nem megy :)

Nem hagytuk ki a történelmi Petrát, a Vörös-tengerben való úszást és a híres Wadi Rumot sem.

Ennyit a Jordániának nevezett ország legtöbb alkalmi látogatójának útitervéről. Mi a teljes programunkból kb. két napot szántunk rá, de nagyon megérte megnézni.

A fő célunk azonban az volt, hogy túrázzunk a Jordán-túraútvonal egy részén, amelyet nagyon kevesen járnak be. Legalábbis egyelőre...

Mi megtettük, és élveztük, amennyire csak lehetett. 5 nap alatt valamivel több mint 100 km-t túráztunk a jordániai pusztaságban. És mivel a természetjárásról írunk, és igyekszünk hasznos tanácsadóként szolgálni a különböző túrákhoz szükséges felszerelésekkel kapcsolatban, ebben a cikkben talál néhány jó tippet, hogy mit érdemes bepakolni a száraz kanyonokba és sivatagokba.

Top 10 dolog, ami nem hiányozhatott a túránkról:

1. egy jó hátizsák minőségi hátrendszerrel
  2. megbízható vízszűrő
  3. egy kényelmes matrac alátét
  4. egy könnyű és jó minőségű sátor (ideális esetben a csillagokra néző) + padlózat
  5. "pont megfelelő"hálózsák
  6. a lehető legkevesebb súlyú, de elegendő energiát tartalmazóélelem
  7. kompakt tűzhely és könnyű edény
  8. jó fejlámpa
  9. töltők/akkumulátorok
  10. megfelelően bejáratott cipő + cipőtakaró a homok és a kavicsok ellen
  11. zsebkés
  12. ami nem volt nálunk, de kellett volna: kalap nyakkötővel, megfelelő naptej, ajakbalzsam és nedves törlőkendő :)

Az 5 napos túrára szánt hátizsákjaink teljes tartalmi listáját a cikk végén foglaltuk össze.

1. Megbízható vízszűrő

Az alap és tényleg no.1 dolog, ami nélkül nem lehet egy ilyen túrán. Rajtunk kívül csak egy túrázó csoporttal találkoztunk az egész túraútvonalon, így nem igazán tudjuk összehasonlítani a különböző szűrőrendszereket, akik ott voltak. A helyi kecskék és tevék beérték szűretlen vízzel, a németországi túrázónők pedig egy névtelen szűrővel, ami tényleg hihetetlenül sokáig tartott a szűrés, nagyon lassan csöpögött a szűrt víz.

Nekünk volt a régóta bevált UV-tollunk, de az végül is csak tartalékként szolgált. Úgy döntöttünk, hogy kipróbáljuk az új GRAYL szűrőpalackot. A szűrés vele gyors és hatékony volt, az első megállónál 15-20 perc alatt kb. 20 liter vizet szűrtünk meg. A bónusz az volt, hogy a víz a szűrés után tiszta volt, és nem volt szag vagy bűz - erre emlékszünk a tablettás szűrés éveiből. Utána már nem volt éppen vonzó az ivóvíz. Ha már tapasztaltad, tudod miről beszélek ;)

Egy GRAYL 400 ml-es szűrőpalackot használtunk, és ezt a mennyiséget 8-10 másodperc alatt tudtuk megszűrni. Az UltraPress 500 ml-es változatának most már van egy továbbfejlesztett változata, a fő előnye a felső ivónyílás és a jobb fogás. Ha nagyobb térfogatú palackot szeretnél, akkor létezik a GeoPress 700 ml-es palack is .

Mindegyik többféle színben kapható, és a biztonság kedvéért mindig javasoljuk, hogy csomagoljon be egy tartalék szűrőt, amely egyszerűen rácsavarozható a palackra. Élettartama 100-300 liter, de ez nagyban függ attól is, hogy mennyire szennyezett vizet szűrsz. Jordániában olyan vizet ittunk, ami a szűrés előtt eléggé zavarosnak és használhatatlannak tűnt, így a szűrő gyorsabban elhasználódott. Szóval mindig jó, ha van tartalék is. Főleg, ha néhány napnyi menetelésre vagy a legközelebbi civilizációtól... ;)

2. Egy jó hátizsák minőségi hátrendszerrel

Amikor reggeltől estig túrázol egy 5 napra megpakolt hátizsákkal, amiben nem csak kempingcuccok és ruhák, hanem étel és víz is van, akkor nagyon sokat számít egy kényelmes és jó minőségű hátizsák. Ideális esetben jó hátrendszerrel, és lehetőleg ne legyen túl nehéz, hiszen minden 100 gramm súlyt kilométerről kilométerre jobban megérezhetsz. A jó hátizsákoknak - ha valamit ki kell bírniuk - általában megvan a maguk nagyobb súlya is. Érdemes a megfelelő arányt megválasztani, és mindenképpen egy kipróbált hátizsákkal indulni hosszabb útvonalakon. Hogy egy klasszikus, nehezebb hátizsákot választunk-e, vagy valamit az ultrakönnyűek közül, az mindenkin múlik.

A klasszikusok közül például a Deuter (az SL változat inkább nőknek való) vagy a Ferrino. Mindkét márka évtizedek óta tökéletesíti a hátizsákjait, és tudják, mit csinálnak. Mi 60-70-80literes hátizsákokat ajánlunk - attól függően, hogy a sátrat, lakókocsit és hálózsákot mennyire könnyítjük meg és méretezzük le ;)

És akkor van egy külön kategória, ami a jól ismert ultrakönnyű márkától, a SixMoonDesigns-tól származó hátizsákjaink. Itt egy kicsit specifikusabb a dolog, mert minden hátizsák három különálló részből áll (maga a hátizsák, a vállrendszer és a csípőrendszer). De nyugodtan forduljon hozzám, ha bármilyen tanácsra van szüksége. Az SMD hátizsákját egy hónap múlva fogom tesztelni - egy 8 napos túrán Ománban.

3. Kényelmes és könnyű

Voltak már különböző modelljeink, de amit jó lelkiismerettel mondhatok, hogy a Therm-a-rest évek óta jól szolgál minket. Nem csak nekünk, hanem globálisan. Hacsak nem zavar a nagyobb térfogat és a kívülről a hátizsákodra csíptetése, remek megoldás a "régi megszokott klasszikus", az elpusztíthatatlan Z lite vagy Z Lite Sol változat formájában. Ezek a modellek pillanatok alatt összecsomagolhatók, nem kell felfújni és leereszteni, nem zavarja, ha harmat esik rájuk, vagy átáznak, és napközben azonnal ki lehet gurulni rajtuk. Vagy használhatod őket ülőpárnaként az ösvényen tartott ebédszünetben.

Ha nem csak helyet, de súlyt is szeretnél spórolni (és nem bánod, hogy a pénztárcádat kevésbé kíméled), akkor vannak könnyű és egymásra rakható modellek, amelyek különösen a hátadnak fognak örömet okozni (nappal, de éjszaka is). A legjobbak közé tartozik például a tavaly a világ egyik legjobb matraca , a NeoAir Uberlite, vagy a gazdaságosabb Prolite. A legújabb sláger a Therm-a-rest NeoAir Xlite, amely az Uberlite-hoz képest tartósabb és kevésbé "rozsdás" változat. Csak egy kicsit nehezebb.

A felfújható matracoknál a matrachoz mellékelt felfújható zsák használatát javaslom, mert a felfújáskor a matracban összegyűlik a nedvesség. Hacsak nem nagyon hidegben alszol, a szigetelés szempontjából nem játszik olyan nagy szerepet. Ez aztán otthon megoldható, ha a légmatracot néhány napig felfújva hagyja, és a benne összegyűlt cseppek fokozatosan eltűnnek. Hosszabb túrákon azonban ez több cseppnyi folyadékká gyűlhet össze.

Még egy kis ajánlás személyes tapasztalatomból - a 186-os magasságnál először a Large változatot választottam, nem a Regular-t. Ez egy kis plusz súlyt jelent, de értékeltem a matrac néhány centiméterét hosszában, de szélességében is, és jobb minőségű alvást kaptam. És az alvás a legfontosabb dolog a hosszú túrákon - ez határozza meg a közérzetet, az energiát és a jó hangulatot egész másnap, nem igaz? ;)

4. Könnyű és jó minőségű sátor *ideális a csillagokra néző kilátással

Az MSR három különböző modelljét teszteltük, nevezetesen az Elixir, a Hubba és az Access sátrakat. Három szinten ikonikus sátrak, amelyek közül választhat az ember aszerint, hogy milyen célra szeretné hosszabb távon használni a sátrat, vagy némileg az anyagi lehetőségei alapján. Hacsak nem tervezel egész évben kempingezni, az Elixir tökéletesen elegendő. Az Elixir1 nagyon szép 2,16 kg.

Még mindig lehet könnyebbé tenni, ahogy én is tettem, amikor a Hubba NX modellel kényeztettem. Mivel én személy szerint jobban szeretem, ha van egy kis plusz hely a sátorban - akár a hátizsáknak, akár egyszerűen csak a kényelmesebb alváshoz, Jordániában a Hubba Hubba NX2-t használtam, amely még a kétszemélyes változatban is csak 1,76 kg-ot nyom. Az egyszemélyes pedig még csak 1,33kg, így tényleg tökéletes sátor, hihetetlenül könnyű súlyával.

A harmadik modell, ami nálunk volt, az Access 2 volt, ami 1,84kg, de ez egy négy évszakos sátor, amit télen is lehet használni. Mindhárom modell több mint megfelelő volt kifejezetten Jordániában, többször is élveztem, hogy hihetetlenül csillagos ég alatt aludtam el, mivel az NX2 sátornak van egy átlátszó hálós része. A Tropicót pedig hagytam pihenni.

Hasonló nyári túrázásra nagyon alkalmas lenne a CarbonReflex ultrakönnyű sátor, amely egyszemélyes változatban is csak 0,79 kg, iker változatban pedig 0,99 kg. Vagy a gazdaságosabb Zoic 2 nyári modell, ami 2,19kg-ot nyom.

Árban mindig 100-200-as nagyságrendben van felfelé a különböző típusok között, az Elixirtől a HubbaNX-en át a Carbonig és az Accessig. Ha azonban többnapos túrákat teszel és tervezel, "lazán" szeretnél menni és tudod, hogy számíthatsz a sátradra, akkor megéri a beruházást.

Ami a sátrakat illeti, mindenképpen javasoljuk, hogy vegyél egy padlót, az jobban megvéd téged és a sátradat ;)

5. Egy hálózsák "pont megfelelő"

Aki gyakrabban és egész évben utazik és táborozik, annak biztosan van két vagy több hálózsákja. Egyszerűen nem lehet minden évszakra felszerelkezni eggyel, ez lehetetlen.

És még ha van is otthon választék, nagyon nehéz pontosan azt a hálózsákot bepakolni, amire az embernek a helyszínen szüksége van - különösen, ha az időjárás-előrejelzés ingadozik, és ha az évszak egyszerűen nem stabil.

Jordániába 3-5 fok körüli éjszakai hőmérsékletekkel indultunk. A Petra városán kívüli hóesés miatt egy ideig azon gondolkodtunk, hogy megfagyunk-e éjszaka, de másnapra inkább melegünk volt, mint hidegünk. Néha az időjárás azt csinál, amit akar :)

Én személyesen a Ferrino Lightec 1000 pehelyhálókabátot teszteltem ezúttal, és nagyon elégedett voltam. Megfelelő súlyú, nem feleslegesen nagy és nagyon kényelmesek voltak benne az éjszakák.

Az adott körülmények között egy kisebb súlyú lefelé tartó hálózsák is elegendő lett volna - mint például a Lightex 500 Duvet, amivel még mindig lehet spórolni a súlyon. De ha kicsit esős lett volna az idő, akkor valószínűleg a határon lett volna. Elégedett voltam a hálózsákválasztással erre a túrára. Ha azonban az eső elviselhető lett volna, nedves környezethez olyan szintetikus töltetű hálózsákot ajánlunk, mint amilyet a legutóbbi, sarkkörön tett expedíciónkon teszteltünk. Ott a Nightec 600 jó választásnak bizonyult, bár a leghidegebb éjszakákon a Nightec 800 is hasznos lett volna, mivel a fagy már kicsit túlment a körmökön.

Miután megtudtam, hogy a Mountain Equipment milyen nagy figyelmet fordít a hálózsákok készítésére, és hogy mennyire kifinomultak, azt tervezem, hogy a következő expedícióm során tesztelek valamit a kínálatukból. Tollakban a világ egyik legjobbjai közé tartoznak, várom az új tapasztalatokat!

6. Élelem a lehető legkevesebb súllyal, de sok energiával

Minden hasonló többnapos túrán, különösen azokon, ahol az összes élelmet magunkkal kell vinni, a lehető legtöbb száraz élelmiszert használjuk, amiből percek alatt meleg, laktató és energiadús ételt kapunk.

Reggelire egy standard müzlit készítek (általában Mixit), amit sima zabpehellyel és fagyasztott gyümölcsökkel egészítek ki.

Ebédre és vacsorára évek óta elégedettek vagyunk a Summit to eat termékekkel. Ezúttal Csirke Tikka, Tészta lazaccal és brokkolival, Marhahús burgonyával és rántott rizs csirkével csomagoltunk. Minden finom volt, és mindig jól jön egy fárasztó nap után.

A mi tippünk: a két csomag mindig költséghatékonyabb. És kevésbé súlycsökkentő a cipekedés, majd a hulladék - az egyes ételek csomagolópapírjai - elszállítása.

Legközelebb mindenképpen csomagolunk desszert extrát és sajtos rántottát.

Több nap egymás után az embernek szüksége van egy kis változatosságra, ezért hosszan tartó kolbásszal, házi kolbásszal, sajttal és lekvárral változatossá tesszük az étrendünket. Mindezt kenyérrel kombinálva, Jordániában az arab kerek volt a legjobb, a túra végéig kitartott.

És persze müzliszeletek és néhány csokoládé és hasonlók.

Energia- és vitaminkiegészítőként szőlőcukor és magnézium alapfelszerelés a hátizsákban.

A következő expedíciónkon a jól ismert dán TRAIL márkát is tesztelni fogjuk, ha beválik, akkor felvesszük a webes kínálatunkba, hogy még változatosabb legyen.

7. Kompakt tűzhely és könnyű edény

A főzéssel kapcsolatos legfőbb problémánk Jordániában az volt, hogy az egész országban csak két-három olyan város van, ahol gázfőzőhöz való bombát lehet vásárolni. Agabában, ahová berepültünk - annak ellenére, hogy egyáltalán nem kisváros - nem árulnak gázbombát. Gáztűzhelyet és főleg benzint cipelni magunkkal a legkevésbé sem akartunk, ezért - bár logisztikailag és anyagilag kicsit nagyobb kihívást jelentő, de pozitív eredménnyel járó módon - elintéztük, hogy az ország fővárosában vásároljunk gázbombát. Amíg mi a Holt-tenger sós vizének sűrűségét teszteltük és az ebédbüfében tömtük magunkat, addig a sofőrünket elküldtük Ammánba, aki onnan három bombával tért vissza. Így könnyebb dolgunk lesz a gyaloglással. És kevesebb benzinszaggal és aggodalommal is, hogy valahol a hátizsákunkban kiöntsük.

Már kipróbáltunk különböző bográcsokat. Ennyi év után azt tudom mondani, hogy bár vannak különböző olcsóbb megoldások, pótlások vagy másolatok, én az MSR Pocket Rocket-et használom (van egy De Luxe változat is, automata gyújtással feljavítva), ami megbízható, és az enyém már vagy 15 éve megvan, és még mindig működik. A jordániai zarándoklatunk és különösen a korábbi, a sarkkörön túli svédországi tapasztalatok után jó értelemben irigylem más expedíciós tagoktól ezt a modellt, amelyet a következő expedícióra a Windburner rendszerhez fogok hozzáadni, a csúcs pedig az MSR Reactor - eddig a leggyorsabb szabadtéri főzőrendszer, amelyet valaha feltaláltak.

8. Jó fejlámpa

Egyetlen túrára sem szabad jó fejlámpa nélkül indulni, egy többnapos túra esetében pedig ez teljesen kizárt. Akár kora reggel, akár késő este kell túrázni, akár csak a sátorveréshez vagy az esti főzéshez, a fejlámpa a túrázó/túrázó szükséges és jó társa. A piacon számos márka gyárt fejlámpát, és sok közülük jó minőségű. Mi ismét a már évek óta bevált minőséghez nyúltunk - kifejezetten a Petzl fejlámpákat ajánljuk.

Az egyszerűbb modellek, mint a Tikka vagy az Actic tökéletesen megfelelnek a mindennapi használatra, de érdemes egy osztállyal feljebb lépni. Az Actic Core-t Jordániában használtam, ahol már nem csak a klasszikus AAA-s zseblámpák használatára van lehetőség (azok voltak a hátizsákomban tartalékként), hanem a Core akkumulátorára is, amelyet USB-n keresztül lehet tölteni.

Ha még igényesebb vagy, és még erősebb fénysugárra van szükséged, ami különösen hasznos futás, kerékpározás vagy éjszakai síelés közben, akkor a Swift RL-t vagy annak Swift PRO változatát ajánljuk.

9. Töltők/akkumulátorok/adapterek

Nem olyasmi, ami nélkül nem lehet túlélni egy 5 napos túrát, de... elvégre már a mobiltelefonunkkal is fotózunk, navigációra is használjuk, jegyzeteket és élményeket is írunk rá... és ezért jobb, ha mindig tartunk egy kis tartalékot abból a nedvességből. Ezért hordunk magunkkal egy powerbankot. Az optimális méret egy ilyen hosszúságú túrához 10000W-os kapacitásúnak bizonyult, ami 3-4-szer tölti fel a mobilt - természetesen a telefon típusától függően.

Powerbankokat sok minőségi márka gyárt, mi a SCROSS-t teszteltük - egy svájci márka, amellyel eddig mindig elégedettek voltunk. Különösen elégedettek vagyunk a praktikus kis méretével, és a súlya is nagyon elfogadható sok más, azonos kapacitású powerbankhoz képest.

Attól függően, hogy melyik országból utazunk, érdemes a megfelelő adaptert is becsomagolni, hogy Jordániában vagy máshol a helyi áramhálózaton tudjuk tölteni a powerbankunkat ;)

10. Megfelelően betakart cipő + cipőtakaró a homok és a kavicsok ellen

Aki már tett hosszabb túrát, főleg ha az többnapos, az már tudja, hogy a legbölcsebb, ha jól bevált és kitaposott túracipőt viselünk. Erre a túrára mindannyian alacsony cipőt választottunk, és ez jó választás volt. Ugyanakkor a bokacipőt is nagyon értékeltük, mert ha nem lett volna, akkor megállás nélkül kavicsokat és homokot szedegettünk volna ki a cipőnkből. Néha egy apró és könnyű dolog, ami még a hátizsákban sem foglal helyet, felbecsülhetetlen csodákra képes ;)

Szinte mindannyian hólyagok nélkül csinálták. Ha mégis megjelent, a Compeed tapasz hatékony ellenfegyver volt. Azon kevesek közé tartozik, amin még ha hólyagok is képződnek, akkor is elég kényelmesen lehet pedálozni.

11. Zsebkés

Egyetlen többnapos túrára sem indulok el zsebkés nélkül, amiben van konzervnyitó, üvegnyitó, esetleg olló, kaparó és egyéb extrák. Alapvetően elengedhetetlen az ételkészítéshez, és emellett sosem tudhatod, hogy az ösvényen hol kell majd vágni, nyírni stb. Én személy szerint évek óta Victorinox késeket használok, soha nem hibáztak. Most már az ötödik van meg, de nem azért, mert bármelyik előző nem bírta ki a használatot, alapvetően ezek a kések halhatatlanok, és egy életen át lehet egy ilyen késed. Feltéve, ha nem felejted el időnként kirakni őket a kézipoggyászodból a fő poggyászodba, és nem veszik el tőled a kést a reptéren. A Victorinox pedig nagyon népszerű a tolvajok körében, az én eredeti "gyűjteményemből" is ott kötött ki egy-kettő. Nekem jelenleg egy Foresterem van, és a legelégedettebb vagyok - a modelleket a nagyobb markolatú változatban értékelem, jobban tartanak. Én személy szerint a fából készült nyeles változatot választottam, jobban érzem és jobban kötődöm a természethez ;)

12. Naptej, ajakbalzsam, repellens.

"Apróságok", amikről nem érdemes megfeledkezni. Különösen a sivatagban, de sziklás kanyonokban vagy véletlenszerű fennsíkokon is. Az elfelejtett ajakbalzsam egy hét rehabilitációmba került a száraz ajkak miatt. Semmi szörnyűség, de elkerülhető lett volna. A repellert nem felejtettem el, de végül is tényleg nem volt rá szükség. De inkább cipelek feleslegesen egy kisebb csomagot, minthogy repellens nélkül kelljen a rovarokkal küzdenem, és kellemetlenné tegyem a kempingezést.

Hátizsákjaink komplementer tartalma:

Alvás - sátor, plusz padló a sátorhoz, hálózsák, matrac, párna vagy saját ruhából vagy felfújhatóból

Ruházat - merinó ing és alsónemű, melegítő, vízálló kabát, rövidnadrág, hosszú nadrág, zokni, nyaksál, sapka (sapka és meleg estére), vékony kesztyű

Főzés és ételek - tűzhely, fazék/forraló, bögre, dehidratált ételek, friss ételek, müzli és fehérjeszelet, szőlőcukor, vitaminok/sziporkázó tabletták, teák, egy kis só, cukor, fokhagyma, olaj - a boarder ízlésének és igényeinek megfelelően :)

Tisztálkodási szerek - fogkefe és fogkrém (a lehető legkisebb méretű fogkrém - vagy maradék nagyobb vagy mini fogkrém, kis darab szappan, naptej, ajakbalzsam, repellálószer

Egyéb felszerelés - alapvető elsősegélycsomag, tapaszok, elektronikai eszközök (mobiltelefon, töltők/kábelek/váltók/reduktorok/tápegység), vízálló tok az iratoknak, jégtáska (azoknak, akik inkább a derekukon hordják az irataikat és értékeiket - különösen hasznos a városokban)

Megbízható támogatás

Gyors támogatás, garanciális szolgáltatás és egyszerű visszaküldés. Élettartam garancia a fából készült termékeinkre.

4,8/5 átlagos értékelés

Több mint 6000 vélemény az ügyfelektől a világ minden tájáról. Az ügyfelek 98% -a minket ajánl.

Személyre szabott megrendelések

A 68travel eredeti gyártó, ami azt jelenti, hogy gyorsan tudunk egyedi megrendeléseket készíteni az Ön kívánságai szerint.

A kalandért élünk

A 68travelnél szeretünk utazni és felfedezni. Arra törekszünk, hogy újrahasznosított természetes anyagokat használjunk, és csökkentsük a műanyagok használatát. 68travel a világ körül »

Keresés

COOKIES

68travel, s.r.o. az Ön hozzájárulását kéri ahhoz, hogy adatait személyre szabott reklám és tartalom, reklám- és tartalommérés, célcsoport statisztikák és termékfejlesztés, valamint az eszközön lévő információk tárolása és/vagy elérése céljából felhasználhassa.

A beállításokat az egyes tételekre kattintva módosíthatja. További GDPR információt ezen az oldalon talál.

Megváltoztathatja személyes adatai felhasználásának módját. A szállítóknak a következő eljárásokhoz az Ön engedélyére van szükségük: